Stop-motion animatie

Hans Pieterse Fotografie Amsterdam

Hans Pieterse Photography staat voor creativiteit, inventiviteit en ambachtelijkheid; eigenschappen die ondermeer leidde tot een creatieve ontdekkingsreis welke resulteerde in een nieuw specialisme: stop-motion animatie. De animatievorm werd oorspronkelijk toegepast als techniek waarmee speciale effecten werden gecreëerd in films. Een pop gemaakt van klei wordt tot leven gewekt, een koffer pakt zichzelf in en een kinderwagen versteld zelf de zonnekap; de creatieve opties zijn eindeloos.

Waarom Hans?

Het is dan ook geen verrassing dat deze authentieke animatievorm een enorme indruk op Hans maakte; aan de kern van de techniek ligt tenslotte het stilstaand beeld. In die zin kan de stap naar stop-motion worden gezien als een organische evolutie van wat hij al deed en waar zijn expertise oorspronkelijk vandaan komt. De stap naar stop motion gaf een nieuwe draai aan het vertrouwde werk. Door losse frames te combineren tot film creëert Hans Pieterse een geheel nieuwe manier van communicatie die op unieke, speelse wijze tot de verbeelding van de consument spreekt.

Inherent aan stop-motion animatie is dat het proces veel meer tijd in beslag neemt dan moderne digitale animatie. Dit zorgt er ondermeer voor dat duidelijke communicatie en heldere afspraken met de opdrachtgever nog belangrijker zijn. Er moet een visie zijn; meer dan alleen een idee. Het collaboratieve proces is dan ook hetgeen waar Hans compleet in op gaat. Hij verdiept zich in de wensen van zijn opdrachtgevers en draagt graag bij aan de ontwikkeling van concepten door proactief input te leveren. Het is meer dan een fotoshoot of filmpje; er is een verhaal dat verteld moet worden en het product moet tot leven komen.

Het is dan ook deze ambachtelijke werkwijze die snel de aandacht trok van verschillende marketingbureaus en bedrijven. Zij zagen niet alleen potentie in de dynamische en creatieve communicatie die de animatiestijl mogelijk maakte, maar ook in de manier waarop Hans deze interpreteerde. De samenwerkingen die hieruit voort vloeiden resulteerde ondermeer in opdrachten voor merken als Bugaboo.